Reisverslag zonder naam - Reisverslag uit Galway, Ierland van Bart Vreeman - WaarBenJij.nu Reisverslag zonder naam - Reisverslag uit Galway, Ierland van Bart Vreeman - WaarBenJij.nu

Reisverslag zonder naam

Door: BartVreeman

Blijf op de hoogte en volg Bart

13 Maart 2012 | Ierland, Galway

Goedemiddag Nederland, hoog tijd voor een update over de avonturen van de laatste 3 weken in Ierland. Deze avonturen bestonden onder meer uit wederom een kroegentocht, een tripje naar Connemara, open podium avond, tripje naar de Aran Islands, bezoekje van Nederland en nog veel meer. Nu kan ik wel zeggen dat ik geen ruimte heb om alles te vertellen maar je doet zoveel en je maakt zoveel mee waardoor er soms wel dingen wegvallen ( nee, niet alleen maar door de alcohol). Het typen van deze verslagen helpen mij dus ook een beetje om alles op een rijtje te houden.

Ik zit nu in de veel te warme bieb op de universiteit dit verslag te typen. Een ierse student naast mij is in slaap gevallen op zijn toetsenbord, ik denk dat de bierlucht van hem komt. Het constante constructie-lawaai ( boren, zagen, hameren etc. ) zal niet bevordelijk zijn voor zijn status. De verkiezingen voor de studentenraad is deze week. Dit gaat gepaard met veel bombarie, denk aan de Amerikaanse presidentverkiezingen. Het gaat meer om de media-aandacht dan om daadwerkelijke inhoud en standpunten. Het grappige is dat veel standpunten gaan over dingen die van belang zijn als je brak bent; Verbeter de airco in de bieb! College’s dichter bij elkaar! Langere middagpauze! Minder college’s in de ochtend! Hier zal de student naast mij blij mee zijn.

Paar weken terug zijn we op pad gegaan naar Connemara, een gebied ten noorden van Galway. Dit gebied bevindt zich middenin de Gaeltacht, oftewel het gebied in Ierland waar Iers de hoofdtaal is. Dit was erg indrukwekkend om te zien, vooral als Nederlander die gewend is dat alles plat is. We deden hierbij Kylemore Abbey aan, inclusief tuin die mooi moest zijn ( het was nog winter, jammer dan ). Een gebouw met een rijke historie, dat eigenlijk Mainistir na Coille Móire heet (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kylemore_Abbey). Erg indrukwekkend. De dag werd begeleid door een jolige buschauffeur, die menig trekpleister verrijkte met leuke anekdotes en achtergrondverhalen. Het jammere was dat op de weg terug ( iedereen sliep bijna in de bus ) iedereen erachter kwam dat hij een vriend in de bus had zitten die een soort Ierse stand-up comedian was. Het resultaat was een niet aangekondigd relaas van 1,5 uur lang met Ierse verhalen en liedjes. De fish en chips op het einde van de dag maakte gelukkig veel goed.

Naast de vele andere feestjes stond er ook een open podium op het programma. Nu heb ik mij over laten halen om te spelen, ik op gitaar en mijn buurvrouw op zang. Hoewel de liedjes ontzettend fout waren ( Genie in a bottle en Wannabe ) behaalden we toch een gedeelde eerste plaats. Prijs: fles Jameson van 1 liter. Omdat we hem moesten delen met iemand anders moest die helaas op die avond. Ik kan me dus zeer goed verplaatsen in die student die nu naast me zit.

Afgelopen donderdag kwam mijn eerste bezoek sinds dat ik hier zit. Dirk, Niels, Boris, Niels en Sjaak kwamen mij voor vier daagjes bezoeken. De eerste avond had ik meteen een kroegentocht voor de jongens georganiseerd, meteen de avond waarvoor ik voor de tweede keer verdwaald ben geraakt. De eerste keer was de tweede dag dat ik in Galway was. Maar ondanks de ruwe start was het een zeer geslaagde avond, de groep was nogal groot dus we hebben alleen de wat grotere kroegen aangedaan ( King’s head en Quays zijn twee voorbeelden).

Vrijdag stond in het teken van Irish breakfast en de stad verkennen. Irish breakfast is voor mij vanaf die dag het beste wat je kan eten als je brak bent, de kater was meteen weg. Dit was gunstig want we hadden een flinke wandeling achter de rug. De rest van de dag hebben we op ons gemak het stadje verkent. In de avond hebben we zelf gekookt, dit met de broodnodige groente, al kijkende naar Jackass 3. Leedvermaak blijft leuk. De dag erop moesten we vroeg op dus de keuze was snel gemaakt, lekker naar bed, 6 man in een veel te kleine kamer. De Aran Islands stonden op het programma. Inish Mor heette het grootste eiland van deze eilandengroep gelegen in de baai van Galway. Deze eilanden staan bekend om de aanwezigheid van vele ruines en tekenen van zeer oude beschavingen en als de bakermat van Ierse traditie. Als echte Hollanders hebben we een fiets gehuurd op het eiland ( na bijna 3 maanden niet op een fiets gezeten te hebben voelde dit weer zeer goed ). Deze fiets stelde ons in staat om het gehele eiland te verkennen, de boot ging namelijk terug om 5 uur. De boot missen = overnachten op het eiland en dat was niet ons plan. Ondanks het natte begin van deze sportieve zaterdag hebben we toch erg genoten van het eiland. Forten, grafheuvels, stranden, zeehonden, pittoreske dorpjes, kronkelwegen, paarden en zelfs de verplichte Guinness ontbrak niet. Deze topdag werd afgesloten met een avondje Beerpongen en een Silent disco. Deze avond had wederom weer de goede ingredienten; Drank, eten, gezellige groep internationale studenten & muziek. Kortom, ‘ we had a great craic’. Zondag was het weer een rustdag, inclusief het ( voor deze vriendengroep )traditionele bezoek aan een zwembad. Hoewel het zwembad waar we heengingen meer op een veredeld kinderzwembad leek was het toch een goede invulling van de laatste dag in Galway voor de jongens. Bedankt jongens voor deze mooie 4 dagen!

Ik ga nu mijn zoektocht naar mijn Ierse groepsgenoten weer voortzetten, morgen is de deadline voor een grote opdracht en ze zijn nergens te bekennen. Erg irritant, een troost is dat ik een vrij gunstig examenrooster heb ontvangen vanochtend. Verspreid over 3 weken, met goede pauzes ertussen. 16 mei is al mijn laatste tentamen, komt al akelig dichtbij! Ondertussen uitkijkend naar zaterdag, mijn eerste St. Patricks day, sluit ik dit verslagje af. Slán!

Foto's uploaden gaat niet meer zo goed via deze site. Ik blijf ze wel uploaden via Facebook als je ze wil bekijken! Denk dat deze link wel werkt, zo niet graag bericht!

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2642485415973.128848.1070719676&type=3

  • 13 Maart 2012 - 20:31

    DDJ:

    Wat een gastheer!

  • 13 Maart 2012 - 22:20

    Lianne:

    Een heel verhaal en wat een heerlijke avonturen daar! Nog ff en dan mogen wij ook. En geniet van St.Patricks day

  • 13 Maart 2012 - 22:29

    Albert.Oudelaar:

    Hoi Bart Je moet wel verrekte goed je best hebben gedaan met de Nederlandse taal vroeger,ik zou dit verslag nooit zo in een benevelde toestand kunnen schrijven.KLASSE.Dit was voor mij weer een leuke afleiding,bedankt en de groetjes van ons ! Ga zo door.

  • 19 Maart 2012 - 13:22

    Ella:

    Hoi Bart, jij schrijft wel ontzettend leuke reisverslagen,zo ook deze weer.
    met héél veel plezier lezen we ze.
    Als ik hoor wat je allemaal doet,in en buiten de Uni,komen je ouders volgende week ogen,oren en tijd te kort.Maar een indruk krijgen ze wel,en ook de sfeer proeven( en drankjes)als ze bij je zijn.
    Veel plezier als je ouders er zijn,succes
    met de examens.
    groeten Henk _Ella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Galway

Bart

Nijmeegse bedrijfskunde-student genietende van het erasmusprogramma

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 13764

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Erasmus-semester Galway,Ierland

Landen bezocht: