Settling In ( again ) - Reisverslag uit Galway, Ierland van Bart Vreeman - WaarBenJij.nu Settling In ( again ) - Reisverslag uit Galway, Ierland van Bart Vreeman - WaarBenJij.nu

Settling In ( again )

Door: BartVreeman

Blijf op de hoogte en volg Bart

30 Mei 2012 | Ierland, Galway


Weer terug in Nederland. Ik weet zeker dat ik fysiek weer terug ben in Nederland , me hoofd zit nu nog ergens tussen Ierland en Nederland ,waar dat ook mag zijn. Desalniettemin erg zin om hier de draad weer op te pakken, maar niet voordat ik hier een kleine terugblik doe; Mei 2012.

Tijdens het schrijven van het vorige verslag zat ik middenin de tentamenperiode, de eerste helft van mei. Inmiddels al een paar weken geleden dus de meeste kennis over de tentamens is compleet verdwenen maar ik weet nog wel dat het prima te doen was. Schrijven in het Engels was geen probleem en het kwam vooral neer op ‘dom lullen’, iets wat als het echt moet ook best zonder een glas Guinness kan. Geen probleem dus. Het nakijken en becijferen vormt kennelijk wel een probleem voor de docenten, cijfers kan ik pas eind Juli verwachten. Dit is niet erg handig i.v.m. het aanvragen van mijn Bachelor-diploma. Agja, Ierse mentaliteit, je leert er mee om te gaan.

Misschien ging het in mijn geval iets verder dan ‘ermee omgaan’. Je begrijpt jezelf en de Nederlandse cultuur pas echt als je andere culturen echt begrijpt, dit begrijpen gaat vanzelfsprekend verder dan Duitse ‘punktlichkeit’ of de Franse arrogantie. Een Erasmus-semester is bij uitstek een gelegenheid om ( onbewust) deze verschillende culturen te leren begrijpen. Bij de bagage-collectie kon je duidelijk het verschil zien tussen de Ieren en de Nederlanders; al duwende en gestressde Nederlanders voor aan de loopband, Ieren bij de bar. Ik moest lachen.

Maar ik ben al veels te ver naar
voren gespoeld. Na het laatste tentamen stond natuurlijk de finale van het Erasmus-semester op het programma, een trip door Zuid-oost Europa. Na het tentamen op 15 mei meteen naar huis gehuppeld, kamer opgeruimd, tas pakken en naar de stad. ’s Avonds stond het laatste feest van de Internationale studenten society op het programma. Een mooie gelegenheid om afscheid te nemen van een groot deel van de mensen die ik heb leren kennen gedurende deze lange korte 5 maanden en om de tijd te overbruggen tot de bus die om 4 uur snachts naar het vliegveld zou vertrekken. Het was een avond met een lach en traan en veel bier, goede afsluiter voor velen maar niet voor ons.

Aan het einde van de ochtend stonden we al in het tropische Lissabon. 3 dagen bleven we in deze magnifieke stad in Portugal. Een stad van veel tegenstellingen; arm/rijk , oud/nieuw , hoog/laag. Veel zwervers, veel mannen in pak, veel oude gebouwen, veel nieuwe dingetjes en veel heuvels. Voor 3 dagen wandelden we door Lissabon en ademden alles in wat de stad te bieden had. Behalve 1 ding, we besloten alles te lopen ( heuvels waren daarna niet meer zo leuk ), om op deze manier de beroemde trams van Lissabon compleet te negeren. Toch was Lissabon erg indrukwekkend, het historische aspect met Portugal als één van de voorlopers betreffende ontdekkingsreizigers was erg interessant.

De volgende stop was Salamanca in Spanje, we reisden hiernaartoe met de trein. De trein was ons vervoermiddel aan land, een interrailticket verzekerde ons van goedkoop treinvervoer. Een oude vestingsstad niet superver van Madrid was een erg vermakelijke opvolger van Lissabon. Kenmerkende architectuur met zandsteen, universiteitsstad, goed nachtleven, rijke historie. Paella,sangria, Tapas, Bier , Sangria ,Bier was een goed recept voor een goede avond. 2 dagen was genoeg in deze stad maar dit impliceert niet dat het saai was.

Het weer bleef helaas niet altijd goed. De volgende stop voordat we Parijs aandeden van San Sebastian. 2 dagen daar, 2 dagen nonstop regen. San Sebastian is echt een kustplaats, mooie stranden hoge golven etc. Dus ons verblijf daar was qua mogelijkheden nogal gelimiteerd. Toch was het een magische baai, misschien kom ik nog een keer terug als de weerberichten beter zijn.

Weer in de trein, hup naar Parijs. Nu kan ik gaan vertellen wat voor stad Parijs is maar ik denk dat de meesten hier dat wel weten. Ik vond het een geweldige stad, de eerste keer dat ik echt tijd had om Parijs te ervaren was een groot succes. Naast het bezoeken van alle bekende trekpleisters hebben we ook tijd besteed aan het verkennen van het Parijs wat niet overspoeld is door toeristen. De beelden van Parijs kent iedereen maar je moet er echt zijn om de sfeer te proeven. De baguettes , croissants en de kaas is er erg goed, dit zal echter niemand verassen. Great craic!

Na parijs stond de lange lange lange reis terug naar huis op het progamma. Van Parijs naar Roscoff, boottocht van Roscoff naar Rosslare, trein van Roscoff naar Galway, Bus van Galway naar Dublin, vliegtuig van Dublin naar Eindhoven, Auto naar Aalten, Voeten naar bad. Een bad, dat heb ik gemist. Tijdschriftje en een muziekje erbij, heerlijk chill. Het bad loopt inmiddels vol dus ik brei er een eind aan.

Bedankt voor alle lezers die mij hebben gevolgd de laatste 5 maanden, ik hoop dat ik jullie een leuk inzicht heb gegeven in hoe het reilen en zeilen in Galway verliep. Dit zal mijn laatste verslag zijn met Galway als onderwerp. Nederland, ik ben er weer.

Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Galway

Bart

Nijmeegse bedrijfskunde-student genietende van het erasmusprogramma

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 2048
Totaal aantal bezoekers 13766

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Erasmus-semester Galway,Ierland

Landen bezocht: