Crack, Poezië , Luchtkastelen & Pubs - Reisverslag uit Galway, Ierland van Bart Vreeman - WaarBenJij.nu Crack, Poezië , Luchtkastelen & Pubs - Reisverslag uit Galway, Ierland van Bart Vreeman - WaarBenJij.nu

Crack, Poezië , Luchtkastelen & Pubs

Door: BartVreeman

Blijf op de hoogte en volg Bart

04 Februari 2012 | Ierland, Galway

Dia dhuit, Cén chaoi a bhfuil tú? En dan zeggen jullie: Dia is Muire dhuit. Tá mé go maith, go raibh maith agat! En als jullie beleefd zijn vragen jullie dit: Cén chaoi a bhfuil tú fhéin? Nou met mij gaat erg goed. Om in tweewekelijkse reisverslagtraditie te blijven typ ik op deze tropische zaterdagavond een kleine update voor alle geïnteresseerden en andere mensen die zich vervelen.

Ik zeg tropisch omdat het hier maar liefst 10 graden is, heb vernomen dat het nogal koud is in Nederland, ik leef met jullie mee! De laatste twee weken waren weer erg vermakelijk. Onder meer stond er een Dublin-trip op het programma, het wederom bezoeken van pubs en soms een beetje universiteit.

Dublin
Mede doordat iedereen meteen Dublin roept als je zegt dat je in Ierland studeert werd het hoog tijd om deze stad te bezoeken. Het kwam dus mooi uit dat de ISS een weekendtripje naar Dublin organiseerde vorig weekend. FYI, dit is niet het ISS waar onze nationale trots Andre Kuipers verblijft maar de society ( lees vereniging ) voor internationale studenten hier in Galway. Er waren 60 plekken beschikbaar, ik was nummer 57, dus ik kon gelukkig nog net mee. Na een drie uur durende busreis naar Dublin stond eerst het Nationaal Museum van Ierland op het programma. Leuk! Tenminste dat dachten we, aangezien we wat meer over historie van Ierland o.i.d. te weten zouden komen. Eenmaal aangekomen was het meer een grote zaal vol opgezette dieren. Ik als fan van National Geographic docu’s vermaakte me wel maar ik was helaas in de minderheid. Iedereen was meteen weer opgetogen toen bekend werd dat we naar de Guinness Storehouse gingen. Het betreffende gebouw was verbouwd tot een soort tentoonstelling/expositie over alles wat met Guinness te maken heeft. Aan het einde van de tour moet je de befaamde Ierse drank natuurlijk ook kunnen proeven. Dit kon in de Gravity Bar, een bar met panoramisch uitzicht over heel Dublin. Voor velen bestond het bezoek aan de Guinness Storehouse voornamelijk uit dat laatste gedeelte, nogal een bevestiging van de ‘stereotype student’, als die bestaat.

Gelukkig was er tijdens de trip genoeg tijd om zelf even op pad te gaan in Dublin. Met een aantal hebben we het ‘Temple Bar District’ verkend, the place to go voor als je wil stappen of pubs wil bezoeken. Ik als onwetende toerist wist natuurlijk niet dat er een traditioneel festival gaande was. Het gevolg was dat ik aan werd gesproken door een paard en een prinses op stelten. Gedurende een kwartier was ik deel van hun voorstelling, waarbij ik onder meer poëzie moest voordragen voor de prinses om haar hart voor mij te winnen. Ik als houterige Nederlander zonder X-factor bracht het er niet geheel soepel vanaf, toch beschouw ik mijn eerste straattheater-performance als een succes. Al met al zeker een stad om nog vaker te gaan bezoeken!

De maandag erna volgde er meteen weer een feestje , de Dublintrip-afterparty. Na een gezellige borrel was het weer tijd om ons te mengen in het Ierse uitgaanspubliek. Nu is de damesmode hier niet bepaald netjes te noemen. Minirokjes, hoge hakken en paneermiddel op het gezicht is het credo. Daarnaast was er een luchtkasteel in de club waar we die avond naar toe gingen. Ik heb nog nooit zoveel slipjes en dergelijke gezien op één avond en in dit geval was dat niet positief.

Pubs Pubs Pubs
Afterparty’s, daar houden ze wel van hier in Ierland. Op de universiteit zijn er regelmatig afterparty’s in de college bar als die avond ervoor een groot feest of gala was georganiseerd. Om 12 uur in de middag wordt er vrolijk bier gedronken en nagepraat over gister, een grappig gezicht. De internationale studenten gaan hier niet helemaal in mee, wij beginnen wat later. Toch doen we ons best om zoveel mogelijk pubs te verkennen, en dit is geen straf! Maar waarom komt dit woord pub telkens terug wanneer ik een reisverslag typ? Mijn ervaring is dat een pub echt iets is waar je elk moment van de dag terecht kunt, zij het voor ontbijt, lunch, diner, muziek, dansen, tv kijken, kletsen etc.. Het is echt een sociaal middelpunt hier. Daarom hadden ik en aantal andere internationale studenten een kroegentocht georganiseerd, puur om te integreren in de samenleving. Dit was een groot succes, we kwamen helaas maar tot kroeg 7. Er zijn 121 pubs in Galway dus we hebben nog wat nachtjes te gaan!

Had any craic?
Natuurlijk moet er ook gestudeerd worden. De projecten die ik moet doen komen nu een beetje op gang. Een deel van deze projecten doen we in groepen, dus dit betekent samenwerken met Ieren. Één van de eerste vragen die mijn groepsgenoten mij stelden was: Had any craic? Ik dacht, oh hier gaan we weer met die vooroordelen over Nederland ( crack, drugs). Ik weet nu dat craic min of meer plezier betekent. Craic heb ik zeker gehad de eerste maand, in de grote dingen zoals; de ruwe natuur, pubs, de zee, de livemuziek maar ook in de kleine dingen; Irish breakfast, Scout de sporadische huiskat en het feit dat Bavaria hier budgetbier is.

  • 04 Februari 2012 - 23:24

    Albert.Oudelaar:

    Als ik dat zo lees haal je die andere 114 pups ook nog wel ,wordt misschien een beetje krap in tijd daar je ook nog wel zo te zien wat anders moet doen.Alle gekheid op een stokje bedankt voor de mail .Ik drink nog een slokje whiskey om op temperatuur te blijven.Groetjes Albert en Mariette.

  • 05 Februari 2012 - 08:19

    Lianne:

    Inderdaad tropisch gezien de gevoelstemp.hier. Opnieuw een heerlijk verhaal en wat had ik graag je optreden gezien!

  • 05 Februari 2012 - 10:40

    GJ:

    Boeiende schrijfstijl en belevenis , ga zo door .

  • 05 Februari 2012 - 12:58

    Ingrid:

    Bartie! wat een leuk verhaal, klinkt erg goed allemaal! Geniet maar van die 10 graden, want hier in Wenen is het echt TE koud. Geniet maar weer van de komende avonturen en succes met de 121 pubs die nog moet worden bezocht :) ! Xx

  • 06 Februari 2012 - 18:27

    Henk Lammers.:

    Hallo Bart,

    Met vel plezier je verslag gelezen.
    Wij Ella en ik komen deze week met een reactie.

    Henk en Ella.

  • 06 Februari 2012 - 18:28

    Henk En Ella:

    Wij bedoelen met VEEL plezier excuus

  • 10 Februari 2012 - 08:32

    Lisette Timmer:

    Hee Bart,

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt in Ierland, klinkt interessant al dat uitgaan.

    Geniet ervan!
    xx lisette.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Galway

Bart

Nijmeegse bedrijfskunde-student genietende van het erasmusprogramma

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 13769

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Erasmus-semester Galway,Ierland

Landen bezocht: