Is é leigheas na pòite ól aris - Reisverslag uit Galway, Ierland van Bart Vreeman - WaarBenJij.nu Is é leigheas na pòite ól aris - Reisverslag uit Galway, Ierland van Bart Vreeman - WaarBenJij.nu

Is é leigheas na pòite ól aris

Door: BartVreeman

Blijf op de hoogte en volg Bart

21 Januari 2012 | Ierland, Galway

Dia dhaoibh. Het is alweer een paar weekjes geleden sinds mijn vorige verslag, vandaar leek mij deze winderige, regenachtige zaterdagmiddag een geschikt moment om even een verslagje uit te brengen. Het waren twee roerige weken, verdeeld in de toerist uithangen, feestjes en de universiteit.

National University of Ireland

Zoals jullie weten is dit de universiteit waar ik dit semester studeer. De college's zijn inmiddels volop aan de gang. De vakken die ik aangegeven had voordat ik naar Ierland waren niet te combineren of niet toegankelijk voor internationale studenten. Het was dus even gestress om alsnog een kloppend vakkenpakket samen te stellen. Dit is gelukkig gelukt; E-business, Cross Cultural Development, Management of Organisational Change, International Business en Irish for beginners. De vakken zijn erg thematisch, met bijbehorende projecten. Het wordt dus niet alleen in hoorcolleges zitten, een Iers bedrijf naar keuze interviewen is hier een voorbeeld van. Het viel me op dat de docenten van deze vakken naar elkaar verwijzen, het is mooi om te zien dat deze docenten niet op hun eigen 'eilandje' zitten en dus bedrijfskunde daadwerkelijk multidisciplinair presenteren. Maar een Erasmus-semester gaat zoals velen weten niet (alleen) over het leven op de universiteit.

Feestjes
De Erasmus-feestjes hebben mij inmiddels heel Galway laten zien.Tot nu toe zijn er elke week wel 2 of 3 van de 'huisfeesten'. Voor mensen niet bekend met het concept: 'Neem je eigen drank mee en probeer mee te doen met het thema'. Chocolate-party met ranzige chocola-baileys voor iedereen, Black and white vs. pirates en new years eve 2.0 zijn enkele voorbeelden. Deze feestjes bieden een leuke afwisseling tussen de feestjes op de universiteit en de clubs/pubs in de stad. Op de universiteit zijn er regelmatig feestjes in de College Bar ( denk aan Cultuurcafe 2.0 ). Deze week was er de Traffic Light Party: Gratis groene, oranje of rode neonfacepaint ( je mag zelf raden waar de kleuren voor staan ), 2 gratis drankjes, een coverband en gratis toegang tot een afterparty in een club in de stad. Klinkt goed en het was goed. Verder is er de dinsdag-Silentdisco traditie in de stad, dit is blijkbaar een populair concept in Ierland. Een waardig opvolger van de dinsdagavond-bascafe traditie, al zeg ik het zelf. Aan feestjes geen tekort!


De toerist
Naast de feestjes en de universiteit moet er natuurlijk ook tijd vrij gemaakt worden voor wat Ierland te bieden heeft. Ierland verkennen en vooral begrijpen is één van de dingen die ik wil doen in de tijd dat ik hier zit. De eerste trip ging naar misschien wel de bekendste toeristische trekpleister van Galway, de Cliffs of Moher. Deze klippen aan de kust van Ierland zijn ongeveer 8km lang en zijn op het hoogste punt 204 meter hoog. Ik heb wat foto's aan mijn profiel toegevoegd maar om de immensiteit te begrijpen moet je er zelf staan. Deze bustrip deed ook nog andere locaties aan, zoals te zien op de foto's. Al met al een indrukwekkende en leerzame tip.


Slán go fóill
Dit is Iers voor tot ziens. Over een half uur ga ik met een aantal studenten dineren bij een Ierse Chinees en hebben we weer een feestje. De Irish for beginners cursus heeft mij al enkele Ierse surivaltips geleerd. Vandaar de titel van dit verslag: 'Is é leigheas na pòite ól aris'. The cure from a man's hangover is to drink again. Tijd om de proef op de som te nemen.


Hoogachtend,
Bart Vreeman





  • 21 Januari 2012 - 16:05

    Meryl:

    Top verhaal Bart! Het klinkt alsof je daar een goed (en typisch Erasmus ;) ) half jaar tegemoet gaat!!

    Ar don pháirtí eile!! Cheers!

  • 21 Januari 2012 - 16:31

    Lianne:

    Mooi gedaan en leest lekker! Geniet ervan, de weken vliegen zoals je ons vertelde.

  • 21 Januari 2012 - 16:42

    Gj:

    Mieters , mooie carport trouwens .

  • 21 Januari 2012 - 18:15

    Henk En Ella:

    Hallo Bart,leuk om dit verslag te lezen,en de foto's van je trip zien er prachtig uit,en wat je zelf ook zegt,je moet het zelf ervaren hebben,maar dit laat toch wel iets zien van het ruige Ierland.Volgens ons zit je er al goed in,mbt feesten,dineetjes enz. En fijn dat het vakkenpakket ook gelukt is.Een regenachtige dag was het hier ook,met af en toe een winterse bui.Maar ja tis ook nog winter natuurlijk. Succes met alles.
    Slán go fóill !!!!
    groeten Henk Ella

  • 21 Januari 2012 - 22:47

    Albert.Oudelaar:

    Hoi Bart ik ben net weer thuis gekomen van Mariette en dan is het eerste wat ik doe de laptop aan om mijn mails te bekijken en daar was de jouwe ook bij .dat is altijd weer eens een andere gedachten te krijgen.Groetjes van mij en natuurlijk ook van Mariette en heel veel plezier maar ook wel LEREN HÉ.

  • 22 Januari 2012 - 10:15

    Mariek:

    Yooo groovy! Leuk om te lezen dat het je allemaal goed bevalt! Vooral de feestjes klinken top ;) Geniet ervan! xx

  • 25 Januari 2012 - 17:36

    Anne En Henny:

    Hoi Bart
    Hartstikke mooi man dat je het zo naar je zin hebt en bijna geen heimwee hebt, maar Aalten heeft ook z'n charmes of niet dan? tenminste wij moeten het ermee doen. Prachtige foto's die je gemaakt hebt, wat een ruwe natuur, verder hebben we van hieruit niet veel te melden behalve dat het hier de laatste tijd gewoon kutweer is, wat dat betreft mis je op het niks hier, ik zou zo zeggen, geniet er maar mooi van het ziet er allemaal super uit, ik ken geen Iers dus doe ik het maar gewoon op z'n Aalten,
    good gaon en monter hol'n

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Galway

Bart

Nijmeegse bedrijfskunde-student genietende van het erasmusprogramma

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 13771

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 10 Juni 2012

Erasmus-semester Galway,Ierland

Landen bezocht: